Andra Broka lekcija

http://www.youtube.com/watch?v=-FfvqbtOTbM

Pārdomas par mūsu izglītību, dzīvi, jēgu, valsti. Viss īsi un kopā. Sakarīgi, bet ne nediskutabli. Piemēram, ‘gars’. Ar ko atšķiras cilvēks no dzīvnieka? Andris saka: – Gars.

Evolucionisti un smadzeņu pētnieki saka, ka visas atšķirības ir pakāpeniskas, ka arī dzīvniekiem piemīt apziņa, un atšķirība ir tikai tajā, par cik. Un tā nav vienīgā (pakāpeniskā, vairāk vai mazāk izteiktā) atšķirība. Vēl ir valodas. Andris saka: – Dzīvniekiem arī ir (ķermeņa, žestu, skaņu, smaržu) valoda, katrai sugai sava. Precīzi.

Tikai cilvēkiem piemīt unikālā īpašība, spēja izveidot savu, skaņās vai rakstuzīmēs izteiktu jēdzienu, simbolu valodu. Šī spēja dzīvniekiem ir tik maz izteikta, ka būs pareizi teikt, ka viņiem tās nav.

Valodas izveidošana cilvēkiem piešķīra vēl vienu būtisku atšķirību (no dzīvniekiem): tā ir spēja apziņā (var teikt arī – iztēlē) nospēlēt dažādus dzīves scenārijus. Šī spēja dzīvniekiem tik maz izteikta (kaut arī mēs zinām, ka dzīvnieki arī sapņo), ka atkal būs pareizi teikt, ka dzīvniekiem praktiski šīs spējas nav.

Andris saka, ka cilvēkiem un dzīvniekiem ir valoda un domāšana. “Bet kaut kas specifisks ir cilvēkam, un es atļaujos teikt, ka … cilvēks ir garīga dzīva būtne. Domāšana ir cilvēka garīgā darbība. Garīgums. Bet specifiska. Jo zirgs arī domā. Cilvēka specifika ir vārdiskā domāšana. Vārdiskā valoda. Kas tad ir gars? Gars ir cilvēka nervu sistēmā iemiesota informācija. Reliģiskums ir viens no gara izpausmes veidiem. Es jau arī esmu garīdznieks, sludinātājs. Mēs esam cilvēki, un šinī nozīmē mēs esam pilnīgi līdzīgi.”

Zinātnieka un mācītāja līdzāsnostatījums (abi ir garīdznieki, sludinātāji) grūti atbalstāms:  ticība (ticība ir izteikumu pieņemšana bez pierādījuma) eksakto zinātnieku sabiedrībā tiek krasi šķirta no tā, par ko runā zinātnieki. Tādēļ izteikums, ka cilvēks no dzīvnieka atšķiras ar to, “ka viņam ir gars”, tiek atstāts reliģiijas lietošanai un eksakto zinātnieku aprindās netiek lietots. Bet, no otras puses, vai šis mūsdienīgais ‘garīguma’  skaidrojums nav labs piemērs, kas rāda, kā senie reliģiskie priekšstati (gars) skaidrojami mūsdienīgas informācijas teorijas terminoloģijā?

Jebkurā gadījumā, škiet ka šī lekcija pieder pie labākajām, ko mūsu studenti var saņemt, un to ir vērts paklausīties. I.V.

PS.    Labs, skaidrs un saprotams raksts par cilvēka ‘gara’ atšķirību no dzīvniekiem, par to, kā cilvēki domā, par jēdzienu veidošanu apziņā:

Embodied Cognition: Our Inner Imaginings of the World around Us Make Us Who We Are

http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=embodied-cognition-our-inner-imaginings&page=2

About basicrulesoflife

Year 1935. Interests: Contemporary society problems, quality of life, happiness, understanding and changing ourselves - everything based on scientific evidence. Artificial Intelligence Foundation Latvia, http://www.artificialintelligence.lv Editor.
This entry was posted in All Posts, Human Evolution, Understand and Manage Ourselves. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s