Interesanti

Mūsdienu sabiedrībās vērojam dažas problēmas.

1. Aiz viedokļu dažādības mēs esam pazaudējuši pamatpatiesības.

2. Sabiedrība sadalījusies daudzās grupās, kuru pārstāvji bieži viens par otru nekā nezina. Katras grupas dalībnieki lieto savas jēdzienu definīcijas (vai vienkārši nelieto), raksta ‘zinātniskas’ publikācijas un populārzinātniskas grāmatas, rīko seminārus un konferences, ieņem amatus un … māca jaunos.  Ir zināmas anekdotiskas publikācijas, kurās apgalvots, ka definīcijas sašaurina iespējamo izpratņu lauku, un tāpēc tās labāk vispār nelietot.

Latviešu valodā izdotajā grāmatā ‘Visums rieksta čaumalā’ (Stephen Hawking, Universe in a Nutshell) 165. lpp. rakstīts: jaunās informācijas apjoms, ko sniedz apmēram 200000 jaunizdoto grāmatu, ir vairāk nekā miljons bitu sekundē. Lielākā daļa šīs informācijas, protams, ir “mēsli”. Viens manas diskusijas grupas AVOID dalībnieks rakstīja, ka zinātnē nav labāk: ap 90% no zinātnē publicētā ir ‘trash’.

Zinātnē ir atmestas pagājušā g.s. prasības: 1) raksta sākumā autors apraksta zinātnes nozari, kurā strādā, uzraksta, kas ir zināms un pārbaudīts, un kas nav. Dod jēdzienu definīcijas un formulas, un norāda to avotus. Pēc tam uzraksta, kādas ir problēmas, neskaidrības, kas ir nezināms, apšaubāms vai vēl pārbaudāms; 2) pēc tam, kad uzskaitījis problēmas, autors skaidri pasaka, kuru problēmu viņš ir atrisinājis, apraksta, kā atrisinājis, un pamato to ar mērījumiem, faktiem un pierādījumiem. 3) nobeigumā autors pasaka, ko jaunu viņš ir ienesis zinātnē. Pierāda, ka pēc viņa rīcībā esošās informācijas  viņa darbs nav plaģiāts nedz arī kaut kur citur pasaulē jau zināms vai izpildīts.

Rezultātā zinātnē parādījusies milzīga ‘atkritumu’ plūsma, kuru veicina vēl daži ekonomikas faktori: 1) samazinājusies automātisko ražotņu vajadzība pēc zinošiem, inteliģentiem speciālistiem: daudzus priekšmetus un ierīces, kuru izgatvošanai pagājušā g.s. bija vajadzīgi inženieri, tagad miljonos eksemplāru izgatavo roboti. Atbilstoši tam tūkstošiem reižu samazinājusies vajadzība pēc kvalificētiem inženieriem;  2) vispusīgi un augsti izglītotu cilvēku skaits samazinājies un turpinās samazināties: viņu izstrādātos produktus un ierīces izgatavo miljonos un miljardos. Galvenais ekonomikas stimulātors – peļņa – tiek nodrošināta. Rezultātā notiek un turpināsies izglītības līmeņa un masveidības samazināšanās.

About basicrulesoflife

Year 1935. Interests: Contemporary society problems, quality of life, happiness, understanding and changing ourselves - everything based on scientific evidence. Artificial Intelligence Foundation Latvia, http://www.artificialintelligence.lv Editor.
This entry was posted in Scientific Publications, Abstracts & URL's. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s