Rail Baltica

https://www.lsm.lv/raksts/kas-notiek-latvija/raidijumi/12.06.2024-video-kas-notiek-ar-rail-baltica-projektu.a557792/ 12. jūnija raidījumā “Kas notiek ar “Rail Baltica” projektu?” piedalās satiksmes ministrs Kaspars Briškens (“Progresīvie”), Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietniece “Rail Baltica” jautājumos Kristīne Malnača, Valsts kontroles padomes locekle Inese Kalvāne, projekta ieviesēja “Eiropas Dzelzceļa līnijas” pagaidu valdes priekšsēdētājs Ēriks Diļevs, kā arī Saeimas deputāti Raimonds Čudars (JV) un Andris Kulbergs (AS), bijušais satiksmes ministrs Tālis Linkaits un “Rail Baltica” Rīgas Centrālā mezgla būvnieku – pilnsabiedrības “BERERIX” – izpilddirektors Guntis Āboltiņš-Āboliņš.

Valsts Kontroles padomes locekle Inese Kalvāne: Mēs pozitīvi vērtējam to, ka ir pieņemts lēmums…Projektā ir kavējumi, šobrīd 5 gadu kavējums, un projektam nepietiek finansējuma. Mēs nezinām, vai kravas pārkraušanas termināls būs vai nebūs iekļauts tvērumā… Iztrūkst komunikācijas, par ko kurš atbild, skaidras lēmumu pieņemšanas. Kāpēc iztrūkst? Tādēļ, ka tas nav izveidots, nav bijusi vajadzība un arī pieprasījums. Ir ļoti iztrūcis izmaiņu un tvēruma novērtēšana. . Visām šīm vienībām, kopuzņēmums ARB Rail, ieviesējs Eiropas dzelzceļa līnija, Satiksmes ministrija, ir tieši iesaistīti un tieši atbildīgi, visām šo institūciju amatpersonām ir pienākums racionāli izmantot budžeta līdzekļus, attīcībā uz šo mēs neredzējām iedibinātas procedūras, jautājām tieši, vai jūs pārbaudāt, kā jūs pārbaudāt, viņš atbildēja, ka viņam nav tāds uzdevums. (Domburs: Uzdevumu dod Satiksmes ministrija, ministrs Linkaits).

Jānis Domburs: Latvijas līdzfinansējums 15%. Tātad, vai nu Rīgas loks, vai pamata līnija. Eiropas savienības Katrīna Trautmane runā par otro kārtu jeb otro posmu, tas var sākties 30. vai 35.gadā. Pēdējā valdības sēdē, izskatās, ka ir pieņemti lēmumi bez seguma. Ja Latvijas valdība grib, tad viņa var darīt pati, bet par to ir jāmaksā…Cik ilgam laikam mums vēl ir nauda, ja viņiem jau nemaksā? … Ja nav iecerētā investora, ja ir sliktais scenārijs, vai ir plāns B?

Saeimas deputāts Andris Kulbergs, Parlamentārās izmeklēšanas komisijas izveides iniciātors: Šis projekts ir pārvaldīts bezatbildīgi. Persona, kas ir atbildīga, pati sevi uzrauga. Fundamentāla kļūda ir viena. Mums skaidri un gaiši Eiropa pateica, ka pamatuzdevums ir līnija cauri valstij. Līnija caur Rīgu, tā ir mūsu nacionālā izklaide, … bet Eiropa to netaisās finansēt. Mēs jau būvējam to, ko Eiropa nav apstiprinājusi. Mēs šo izklaidi gribam pabeigt par Eiropas naudu, … kurš atbildēs par šo situāciju? Kādā sakarā mēs nebūvējam pamattrasi, par ko ir skaidrība un finansējums, bet būvējam … Jūs vakar valdībā lēmāt par pamattrases būvniecību cauri Rīgai, Eiropa saka, ka to nefinansēs, tas ir pēc 30.gada, kā, kādā sakarā mēs nebūvējam pamattrasi, par ko ir skaidrība un finansējums, mēs būvējam Rīgu, kur nav skaidrības un nav finansējuma, mums ir uzdots būvēt pie neskaidrības, kas ir finansējums… Ja mēs neatrisināsim pārvaldības problēmu, turpināsies šīs kļūdas,

Tālis Linkaits: Tiek iecelti padomes locekļi, kas mēģina detalizēti iejaukties ARB Rail ikdienas darbībā.

Pilnsabiedrības BERERIX izpilddirektors Guntis Āboltiņš: Fundamentālas kļūdas nav. Ja mēs neizpildam mērķi līdz kaut kādam noteiktam gadam, tad nauda ir jāatgriež. Iepriekšējā vadība nav kontrolējusi darbu izpildi un samaksu. Man nav skaidrs, kā mēs varētu atrisināt jautājumu par kavētajiem maksājumiem. Mēs kā būvnieki sagaidām, ka līguma saistības tiek ievērotas, gan no būvnieku puses, gan no pasūtītāju puses, tas ir pamata princips, kuram vajadzētu strādāt, jebkurā valstī, un tas šobrīd nenotiek.

Saeimas deputāts Raimonds Čudars: Tā nav nekāda izklaide. Šobrīd ir situācija, ka naudas projekta pirmās kārtas realizācijai nav, naudas trūkst, tā Latvijas valsts budžetā nav paredzēta tajā apjomā. Tie līgumi paredz darbu izpildi tikai tajā gadījumā, ja tam ir nepieciešamais finansējums. (Domburs: Kāpēc tad Eiropas dzelzceļa līnijas ir uz maksātnespējas robežas?).

Satiksmes ministrs Kaspars Briškens: Pamattrase ir tā, kas caurbraucoši virzās cauri Rīgai. Pēc tam uz lidostu..To, kas iet pa tiešo uz dienvidiem, es neuzskatu par pamattrasi, tas ir transporta koridors..Latvijas prioritāte, arī pirmajā kārtā, ir Rīgas savienojums. Ir iestaigāta tāda taciņa, ja (nauda) pietrūkst esošajā atvilknītē, tad pasmeļam no tās nākamās. Un vienā brīdī pienāk brīdis, kad tās nākamās atvilknītes vairs nav. Mums ir jānorēķinās par paveiktiem darbiem ar starptautiskiem būvniekiem. Kā varēja rasties situācija, ka kāds pieņēma lēmumu pasūtīt darbus, zinot, ka nauda nav pieejama? Vispirms ir jāizvērtē, kā mēs nonācām līdz šādai situācijai. Ir atbildīgo ķēde…

Eiropas dzelzeļa līnijas valdes priekšsēdētāja pienākumu izpildītājs Ēriks Diļevs: Ir kopuzņēmuma kavēšanās ar projektēšanu.

About basicrulesoflife

Year 1935. Interests: Contemporary society problems, quality of life, happiness, understanding and changing ourselves - everything based on scientific evidence.
This entry was posted in All posts. Bookmark the permalink.

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.